Waarnemingen van bijzondere mensen, plaatsen en gebeurtenissen in de wereld van Second Life...

vrijdag 13 april 2007

Dorpsplein

Het valt me op dat Second Life breed is in meerdere opzichten.


Je komt beauty's tegen en griezels, je ziet decadent rijk en arm.
Ik zag mensen als engel, demon, vogel en zelfs als spin. Volwassenen als kinderen en zelfs volwassen kerels met druipende luiers om...
Je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan er rondlopen/vliegen/kruipen...
Een aantal van die types spreek ik aan omdat ik de mens erachter interessant vind; wat beweegt hem of haar om in zo'n rol te gaan.
Over een aantal mensen zal ik in de toekomst een apart verhaal wijden maar hier even niet.

Op een sandbox, een ruimte waar gebouwd en geoefend kan worden, raak ik in gesprek met (wat ik denk) jongelui die met een arsenaal aan wapens rondlopen.
Ze vertellen me op mensen hun profiel te letten en zodra ze iets zien als "homo/lesbo", "zigeuner" of "Jood" dan zullen ze zo iemand belagen, pesten en sarren zoveel ze maar kunnen.
Nu ben ik geen zigeuner maar voor de rest zou ik een aardig doelwit kunnen zijn voor deze medebewoners...

Ieder zijn meug, ieder heeft het recht op eigen denkbeelden maar ook heeft ieder het recht te respecteren wat hij wil.
Respect is niet iets dat vanzelfsprekend is of zelfs afgedwongen kan worden; respect moet je verdienen.
Het gegeven dat je op voorhand respect voor elkaars mening of levenswijze moet hebben, wijs ik dan ook af.
Ik ben best dankbaar dat ik even in het denken van deze mensen heb kunnen kijken; ik zal hun visie moeten accepteren maar respecteren, dat dacht ik niet!
Ik moet beloven dat de jongens niet in de publiciteit zullen komen, dat hun namen noch hun avatar-portretten gebruikt zullen worden voor publicatie.
Dat beloof ik hen en wat ik beloof dat doe ik... meestal.

Jongens, bedankt... ook van jullie heb ik geleerd, namelijk:
Laten we er vlug bij zijn en ook iets doen als we merken dat bij jongeren een destructieve houding groeit.
Laten we hen liefdevol wijzen op eerdere, gelijke situaties en wat dat toen voor gevolgen had.
Jongens, in een samenleving waar jullie het voor het zeggen hebben, is de kans groot dat mensen als ik op het dorpsplein gezet worden met een bord om ons nek met daarop:
"Ich bin am Ort das gröβte Schwein und laβ mich nur mit Frauen ein..."